Namnframtagning
Hur viktigt är namnet?

Namnframtagning är vår huvudtjänst, och vi har hittills hjälpt över 150 företag att hitta eller byta företagsnamn eller produktnamn. Namnet är något som många försöker sig på själva. Ofta tar det mycket tid i anspråk, och blir sällan bra ändå. Vi stöter på många företag som försenat företagsstarten rejält på grund av att man ej hittat rätt namn än. Vi tar 3-4 uppdrag i taget, och därför går det fort framåt. Oftast är det klart inom  2 veckor. Vi börjar med en telefonintervju på ca 20 min, och jobbar sen fram förslag. Vi kollar självklart domännamn, register mm före vi presenterar namn. Vi presenterar förslagen i omgångar tills kunden är nöjd, och trycker på dem vi tror mest på. Priset är lågt, väl anpassat även för nya företag.

 

Vi är experter på att skapa namn som skapar bättre resultat för företaget, och många av våra kunder har vittnat om att deras företag går bättre sedan de bytt namn. Flera har berättat för oss att de haft kunder som sagt att det var namnet som lockade dem. Vår erfarenhet är att namnet är som en annons, som kan dra till sig eller stöta ifrån sig kunder. Låt oss ta ett exempel: Vi säger att er produkt kostar 10000 kr, och ni får eller missar endast 3 nya kunder per år pga namnet (tex via hitta.se, eniro.se, hemsideslänkar), och företaget finns i 10 år. Det skulle innebära att värdet av namnet är 300 000 kr.

 

En del väljer att ta fram namnet själv för att spara pengar vid företagsstarten. Det blir sällan bra resultat. Vår erfarenhet är att vissa saker i allmänhet behöver finnas för att kunder ska få förtroende och intresse nog för att köpa ens produkt/tjänst. De inkluderar ett bra namn, en bra logo och en bra hemsida. Därför tror vi att man förlorar mycket på att "spara in" här. Några saker som gör namnet viktigt är:

 

  • Det ska behållas hela företagslivet, tex 5, 10 eller 20 år. Optimalt är om man behåller samma namn. Det är dock ofta bättre att byta namn än att behålla sitt befintliga, om det namnet man har inte är bra.
     

  • Det kan dra till sig eller stöta ifrån sig kunder. Detta eftersom det är ansiktet utåt, och ofta det första och enda kunder ser (tex hitta.se, eniro.se, hemsideslänkar). Detta gör att det funkar som en annons.  
     

  • Det är det viktigaste varumärkesbeslutet, enligt Al Ries, världens främste varumärkesexpert. Varumärket är i sin tur ofta ett företags största och viktigaste tillgång. Ett starkt varumärke kan tex innebära att man kan ta ett högre pris för sina produkter/tjänster.

Göra själv eller anlita expert?
Varför anlita RÄTT NAMN?

Låt oss då säga att man bestämt sig för att anlita experthjälp. Varför ska man välja att anlita oss?

 

  • Vi är specialiserade på namn, även om vi har ett nätverk som gör att vi kan erbjuda även andra tjänster. Att anlita en specialist ger nästan alltid bäst resultat. Det krävs specifik yrkeskompetens inom just namnområdet, något som sällan reklambyråer, PR-byråer eller copywritingföretag har.
     

  • Vi har testat över 500 namn och tagit fram över 150 namn, samt även kunnat testa vad som fungerar på marknaden. 
     

  • Vi jobbar tills du är helt nöjd, oavsett tidsåtgång. Har ni egna förslag, så agerar vi rådgivare.
     

  • Vi har ett pris väl anpassat även för företag som ej startat än. En kommunikationsbyrå som anlitade oss bad om en offert från oss och ett företag till. Vårt pris var 1/10 av deras pris, och vi var tvungna att bevisa att vi levererar kvalitet. Kunden blev mycket nöjd med resultatet.

Att ta fram namnet själv är så klart lockande. Det verkar enkelt, och är ju också en möjlighet att spara in pengar. När man ej startat företag, så behöver man hålla nere kostnaderna. Namnet är dock väldigt viktigt, och man bör ej riskera att välja fel namn, då kostar det mer än det smakar. Frågan är då om man kan/bör ta fram sitt namn själv? 

 

Vi har testat över 500 företagsnamn, bland annat på uppdrag av Nyföretagarcentrum. Vår uppfattning är att 9 av 10 av de namn vi testat bör bytas ut (även om de vi intervjuade ofta gillade sina egna namn, och trodde att de var rätt för dem). Dessutom stöter vi ofta på företag som försenat företagsstarten på grund av att man efter lång tids sökande ej fått fram ett bra namn. Vad beror detta på?

 

Vi tror att det beror på att det krävs hög kompetens inom varumärke, positionering mm, och gärna även stor yrkesmässig erfarenhet inom området för att det ska bli bra. Det är för många faktorer man ska ta hänsyn till för att man som nybörjare inom namnområdet ska få fram det rätta namnet. Kanske är det också därför som flera reklambyråer, logoföretag och kommunikationsbyråer samarbetar med oss kring sitt egna eller kunders företagsnamn.  ​

             35%

   sommarrabatt

  tom tis 30 juli
 

Klicka för intresseanmälan