Historik

RÄTT NAMN startades november 2009 av mig, Marcus Karlsson. Jag hade jobbat som marknadsföringskonsult, och upptäckte att företagsnamnet är ett mycket underskattat område, som de flesta saknar tillräcklig kompetens inom. Eftersom jag även hade studerat mycket inom varumärke, och även jobbat mycket med de frågorna vid mitt arbete som marknadsföringskonsult, så startade jag företaget.

 

I början erbjöd vi enbart hjälp med namn, eftersom detta är mitt huvudsakliga kompetensområde. På senare år erbjuder vi även hjälp med logo via en samarbetspartner, eftersom namn och logo hör ihop. Vi har testat många olika partners, men nu har vi hittat rätt.

 

Vi har nu haft ca 1000 kunder, och vi är mycket stolta över det resultat som namnen och logona skapat i våra kunders företag. Det är jag som gör jobbet inom företagsnamn, och jag är även er kontaktperson inom logoarbetet. Jag har förutom en samarbetspartner inom logo, även ett par bollplank gällande namn.

Syfte

Vi anser att namn och logo, framförallt namnet, är mycket viktigt för ett företags framgång. Det kan tex påverka antalet kunder. Vi anser också att de flesta företag har fel namn för deras verksamhet, troligen huvudsakligen på grund av att de tagit fram namnet själva utan experthjälp. Varumärkesbyråer har priser som passar större företag (ibland upp till 100 000 kr), men vi vill hjälpa även de som ej startat företag än, och har därför valt låga priser. Därför känner vi att vi gör något viktigt och meningsfullt för företag. Eftersom de flesta som anlitar oss ej har startat företaget än, så är vårt ansvar ännu större. Vi vill göra vad vi kan för att hjälpa våra kunder att lyckas med sina företag. 

Kompetens

Vår kompetens baseras bland annat på:
 

  • Bakgrund som marknadsföringskonsult, vilket i kombination med studier och erfarenhet av att driva flera företag gett goda kunskaper inom marknadsföring och försäljning.
     

  • God kunskap inom varumärke och positionering.
     

  • God kunskap inom företagsnamn, delvis på grund av att ha testat över 500 företags och produktnamn bland annat på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. Dessutom har vi tagit fram över 700 namn åt våra kunder under ca 9 år. Vi har bra koll på vad som fungerar på marknaden.
     

  • Vi har ett par bollplank som även de är duktiga inom varumärke och namn.
     

  • Våra logodesigners är även de mycket duktiga. Vi har jobbat med över 20 olika designer från många länder, och därför kunnat hitta 2 st riktigt duktiga designers som vi nu jobbar exklusivt med. 

Värderingar

Vi vill verkligen göra en stor effekt i företags och människors liv. Därför tar vi bara 3-4 uppdrag i taget, och lägger ner mycket tid, tankar och energi på varje uppdrag. Vi har valt att ha policyn att jobba tills kunden är helt nöjd, oavsett tidsåtgång. Namn och även logo är så viktiga, så att det måste bli bra.

 

Eftersom vi har hög kompetens inom området och kunnat se vad som funkar och inte funkar på marknaden, så ser vi vår roll som en rådgivare. Vi är därför tydliga med vad vi tycker och tror om olika namnförslag som vi presenterar. Detta för att vägleda våra kunder till rätt val, dvs det val som ger mest framgång på marknaden.