Om oss
Varför företaget startades
RÄTT NAMN startades 2008 av mig, Marcus Karlsson, efter att ha arbetat som marknadsföringskonsult. Där försökte jag göra så stor skillnad som möjligt för kunderna. Jag insåg då 3 saker.
1. Att företagsnamnet gjorde en stor skillnad för framgången.
2. Det är en sak man gör en gång, som får konsekvenser hela företagslivet.
3. De flesta hade företagsnamn som missgynnade dem, oftast pga att de tagit fram dem på egen hand. Jag hjälpte en del, vilket förbättrade kundresponsen.
Jag beslöt mig då för att specialisera mig på företagsnamn.
Från enbart namn till utsidan
Vi har jobbat med ca 1600 kunder, både nystartade företag och mer etablerade företag, som tex när vi tog fram namnet för koncernen som äger Berghs School of communication- Sveriges främsta reklamutbildning - Intendia. Bakgrunden som marknadsföringskonsult har visat sig vara en stor fördel vid namnframtagningen, eftersom det krävs mycket marknadsföringskunskaper för att skapa namn som ger ett bra resultat på marknaden. En annan fördel, speciellt för nystartade, är att jag kan ge råd kring sälj och marknadsföringsstrategier i form av en marknadsföringskonsultation som jag ofta bjuder på som bonus.
Efter ett tag insåg jag att varumärket blir mer enhetligt när namn och logos hänger ihop. Jag började därför samarbeta även med logodesigners. Hittills har vi haft ca 1100 logouppdrag med många olika designers. Idag jobbar vi med en designer, som är den bästa jag jobbat med. En fördel för kunderna är att vi håller priser som passar även nystartade.
Sedan ca 3 år tillbaka erbjuder vi även hemsidor, och vi samarbetar här med en duktig hemsidesdesigner.
Detta gör att vi nu erbjuder hjälp med hela utsidan, dvs namn, logo och hemsidan. Vi har sett att detta kan göra en väldigt stor skillnad för företagets framgång, och det är något som gör att arbetet känns än mer meningsfullt.
Syfte
Det vi vill förändra bland företag i Sverige är användandet av företagsnamn som missgynnar företags resultat. Alltför många företag har en utsida som inte stämmer med "insidan". Man gör ett bra jobb, har bra produkter och tjänster, men utsidan signalerar nåt annat. Genom att hjälpa till med en bra utsida, framförallt företagsnamnet, så ämnar vi att göra företag mer framgångsrika.