top of page

Om oss

RÄTT NAMN startades i oktober 2008 av mig, Marcus Karlsson, efter att ha arbetat som marknadsföringskonsult. Anledningen till att företaget startades var för att jag såg hur många företag som hade namn som missgynnade dem på marknaden. De flesta tog fram sitt egna namn, istället för att söka hjälp av experter inom området. 

Vi har sedan dess haft ca 1500 namnuppdrag, och vi försöker hela tiden lära oss vad som ger bäst resultat på marknaden. Det förvånar oss fortfarande hur stor skillnad namnet visat sig göra för företags framgång. Vi känner ett stort ansvar, eftersom det handlar om företagets utsida, under hela företagslivet. Policyn är att ha priser som passar även nystartade. Vi har jobbat med både nystartade företag och mer etablerade företag, som tex när vi tog fram namnet för koncernen som äger Berghs School of education- Sveriges främsta reklamutbildning   - Intendia. Bakgrunden som marknadsföringskonsult har visat sig vara en stor fördel vid namnframtagningen, eftersom det krävs mycket marknadsföringskunskaper för att skapa namn som ger ett bra resultat på marknaden. En annan fördel är att jag kan ge råd kring sälj och marknadsföringsstrategier i form av en marknadsföringskonsultation som jag ofta bjuder på som bonus. 

Efter ett tag insåg jag att det är viktigt att jag som tagit fram namnet också är delaktig i logoprocessen. Jag började därför samarbeta även med logodesigners med slutresultatet starkare och mer enhetliga varumärken. Hittills har vi haft ca 1100 logouppdrag med många olika designers. Idag jobbar vi med en designer, som är den bästa jag jobbat med. En fördel för kunderna är att vi håller priser som passar även nystartade. 

Sedan ca 3 år tillbaka erbjuder vi även hemsidor, och vi samarbetar här med en duktig hemsidesdesigner. 

Detta gör att vi nu erbjuder hjälp med hela utsidan, dvs namn, logo och hemsidan. Vi har sett att detta kan göra en väldigt stor skillnad för företagets framgång, och det är något som gör att arbetet känns än mer meningsfullt. 

Marcus portratt bysthojd-03800.jpg
iStock-1065846402.jpg

Syfte

Det vi vill förändra bland företag i Sverige är användandet av företagsnamn som missgynnar företags resultat. Alltför många företag har en utsida som inte stämmer med "insidan". Man gör ett bra jobb, har bra produkter och tjänster, men utsidan signalerar nåt annat. Genom att hjälpa till med en bra utsida, framförallt företagsnamnet, så ämnar vi att göra företag mer framgångsrika. 

bottom of page