Ca 2 min film om att göra själv eller ta hjälp med namn & logo
Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand.
Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera:
1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag.
2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet.
3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här.
4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar.
5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt.
Räkna gärna på det
Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen.
Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.