
Ett bra namn & logo lönar sig
Namnet & logon påverkar både hur många kunder man får, och vilka kunder
- hela företagslivet
Namnframtagning – Namnanalys - Logoframtagning – Hemsidesframtagning

35% rabatt på alla tjänster + Bonus
(3 mån delbetalning möjlig)
Gäller tom
ons 24 maj
Hjälpt över 1400 företag
Jobbar tills ni är nöjda
Fasta, konkurrenskraftiga priser
-01.png)





Vårt erbjudande
Välkommen till RÄTT NAMN! Vi har specialiserat oss på företagets utsida, främst då företagsnamn, produktnamn och logos, men numera även hemsidor ihop med en samarbetspartner. Kärnan är namn. Många underskattar utsidans betydelse, men vi vet vilken otrolig betydelse utsidan ofta har för företags resultat. Vi kan hjälpa till oavsett om du är ett litet eller större företag, och oavsett om det handlar om ett nytt företag, eller ett byte av namn/logo. Sedan starten 2009 har vi jobbat med över 1400 företag, varav ca 1350 st med namn och logo. De flesta av våra uppdrag har varit nystartade och mindre företag, så här kan vi hjälpa till extra bra. Vi har under nästan 14 år noga studerat och lärt oss vilken effekt olika namn får på marknaden, vilka fallgropar som finns, vilka faktorer som är viktiga i olika fall mm. Detta tillsammans med en bakgrund som marknadsföringskonsult, gör att vi har goda förutsättningar att ta fram namn som ger riktigt bra resultat på marknaden. Det till ett pris som passar även nystartade. Se gärna infofilmen ovan.
Namnets och logons betydelse
Namnet/logon är ansiktet utåt. De är ofta det första potentiella kunder ser, och de drar till sig, eller stöter ifrån sig kunder. Det beror på att man bedömer företag (liksom människor, produkter mm) utifrån det man ser, och det påverkar även om man blir nyfiken/intresserad eller ej. Det kan därför tex påverka om man klickar på en länk, eller annons, eller ej. Oavsett hur bra produkter och tjänster man erbjuder, så är ju faktiskt ofta utsidan, dvs namnet, logon och även hemsidan, det enda man har att gå på när man ska välja leverantör. Det är lite som ordspråket "Insidan är viktigast, men det är utsidan som ger insidan chansen".
Av dessa skäl påverkar alltså namnet och logon både hur många kunder företag får, och vilka kunder – hela företagslivet. Det gör dem till två av de viktigaste marknadsföringsbesluten ett företag tar. Vår erfarenhet är att det blir betydligt enklare att få kunder och lyckas på marknaden med ett bra namn/logo, och vice versa. Det är extra viktigt i startskedet. Namnet brukar anses vara det viktigaste varumärkesbeslutet, och varumärket brukar anses vara ett företags viktigaste tillgång. Vi har sett massor av exempel där det går bättre för företag efter att de bytt namn/logo. Många företag har en bra insida, men en utsida som inte är lika bra, vilket leder till färre kunder än de hade kunnat få. Filmen och kalkylen ovan kan hjälpa till att uppskatta värdet i ditt företags fall. Ofta handlar det om stora summor, särskilt när man tar hänsyn till kunders alla framtida köp.
Göra själv eller ta hjälp?
Vi har gjort ca 500 namnanalyser, och bedömer att ca 1/10 hade ett bra namn. Detta gäller även hemmagjorda logos, utifrån vår erfarenhet. Det kan klart vara kul att ta fram sitt egna namn eller logo, men tyvärr syns det ofta om saker är "hemmagjorda". Det finns en myt om att det är enkelt att ta fram ett bra namn, men det stämmer sällan. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, samt även många fallgropar och myter, vilket gör det svårt om man saknar yrkeserfarenhet och utbildning inom områdena. Ett namn ska tex inte vara för långt, inte vara för brett eller smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, gärna vara säljande, ge ett proffsigt intryck, låta bra mm. Det är lätt att gå vilse i den här djungeln, som många upplever det. Det blir ofta en gissningslek, och problemet är att just namnet är svårt att ändra senare, om det ej blir bra. Det är vanligt med försenade företagsstarter (och härmed förlorad omsättning) på grund av namnet. Det är också vanligt att mycket dyrbar arbetstid som kunde gått till kärnverksamheten, läggs på dessa saker. Många gånger slutar det med att man sätter sina initialer och vad man gör, men det kan bli så mycket bättre. Utan yrkeskompetens inom området, så är det svårt att bedöma vad som är ett bra namn, och det vanliga är att vänner och kollegor stöttar.
På grund av svårigheten, dess betydelse, samt att man helst ska behålla det hela företagslivet, så rekommenderar vi att ta professionell hjälp med dessa saker. Åtminstone om man har lite ambitioner med verksamheten.
Varför ta hjälp av RÄTT NAMN?
-Vi jobbar i så många omgångar du vill, baserat på en kort intervju på ca 15 min. Detta står också i våra villkor. Vi vill enbart ha nöjda kunder. Vi har även en enkel och snabb process, vilket gör att vi presenterar första omgången med 5-10 förslag inom 3 dagar, och genomsnittstiden då kunder bestämmer sig är 2 veckor från start. Vi hjälper även till att välja bland de namn och logos som presenterats, samt kollar självklart upp såväl domän som olika register.
-Vi har priser som är anpassade även för nystartade. Hör av dig för exakta priser, då det skiljer lite beroende på tex om ni ska jobba även internationellt eller ej. Just nu tom ons 24 maj har vi ett erbjudande, med 35% rabatt + 1 timmes marknadskonsultation. Under konsultationen, som kan göras per telefon, webbmöte, eller i Stockholm, tar vi fram sälj och marknadsföringsstrategier, för att företaget ska få en raketstart, och bli så framgångsrikt som möjligt.
-Bra resultat på marknaden. Vår långa erfarenhet kring namn, i kombination med arbetet som marknadsföringskonsult, gör att vi är duktiga på att leverera namn som ger bra effekt på marknaden. Kring logo har vi utvärderat över 25 olika designers, och han vi jobbar med nu är den bästa vi jobbat med. Fördelen med att jobba med en leverantör för både namn och logo, är att varumärket ofta blir mer enhetligt.
Låter det intressant? Välkommen att höra av dig förutsättningslöst på 08-12295840 eller info@rattnamn.se för våra bra priser och mer information.

Våra tjänster
Namnframtagning
-
Namnets betydelseNamn är kärnan i vår verksamhet. Det beror på att vi anser att det är det viktigaste varumärkesbeslutet, och ett av de viktigaste marknadsföringsbesluten. Namnet är ansiktet utåt - hela företagslivet. Vi har sett hur det ofta kan påverka antal kunder ett företag får, men det har även en inverkan på vilka kunder man får, och härmed hur mycket man kan ta betalt. Proffsiga kunder vill anlita proffsiga leverantörer, och man bedömer ofta företag utifrån första intrycket och utsidan, varav namn och logo är viktiga delar. Det är extra viktigt i början, innan man är etablerad. Detta innebär att kostnaden av att inte ha ett bra namn ofta blir väldigt hög, och vice versa. Vi brukar jämföra med böcker, där man ju ofta går fram till en bok endast om framsidan och titeln tilltalar en. Många underskattar namnets betydelse, såväl företagsnamn som produktnamn. Det är också mer komplext än det kan verka - det finns många faktorer och fallgropar att ta hänsyn till. Därför blir det sällan bra resultat, om man utan yrkeserfarenhet inom namnområdet, tar fram sitt egna namn, eller tar hjälp av tex vänner, ens partner, kollegor eller andra som ofta saknar yrkeskompetens inom just namnområdet. Man ska helst inte ändra namnet så många gånger, och många fastnar i namnet de en gång satte i början. Därför är det ännu viktigare än många andra företagsbeslut. Eftersom vi tagit fram över 1400 namn under 13 års tid, tillsammans med massor av studier inom området, så har vi lärt oss vad som funkar bäst på marknaden.
-
Hur vi jobbarVi har arbetat på heltid i ca 12 års tid med att ta fram namn (ca 1300 uppdrag), efter att ha arbetat som marknadsföringskonsult. Det gör att vi lärt oss vad som ger bra resultat på marknaden. Det gör också att vi har en enkel process, vilket ofta är viktigt för våra kunder. Detta eftersom många vill komma igång så fort som möjligt med sitt nya namn. -Processen börjar med att vi intervjuar dig ca 15 min på telefon. -Vi presenterar inom 3-4 dagar 5-10 namnförslag. Vi kollar domänen innan. -Vi jobbar i så många omgångar du vill, och är även rådgivare om ni har egna förslag. -Om ett namn till slut inte går igenom hos Bolagsverket, så fortsätter vi så länge som krävs. Genomsnittstiden innan kunden bestämmer sig för ett namn är ca 2 veckor.
Namnanalys
-
Namnets betydelseNamn är kärnan i vår verksamhet. Det beror på att vi anser att det är det viktigaste varumärkesbeslutet, och ett av de viktigaste marknadsföringsbesluten. Namnet är ansiktet utåt - hela företagslivet. Vi har sett hur det ofta kan påverka antal kunder ett företag får, men det har även en inverkan på vilka kunder man får, och härmed hur mycket man kan ta betalt. Proffsiga kunder vill anlita proffsiga leverantörer, och man bedömer ofta företag utifrån första intrycket och utsidan, varav namn och logo är viktiga delar. Det är extra viktigt i början, innan man är etablerad. Detta innebär att kostnaden av att inte ha ett bra namn ofta blir väldigt hög, och vice versa. Vi brukar jämföra med böcker, där man ju ofta går fram till en bok endast om framsidan och titeln tilltalar en. Många underskattar namnets betydelse, såväl företagsnamn som produktnamn. Det är också mer komplext än det kan verka - det finns många faktorer och fallgropar att ta hänsyn till. Därför blir det sällan bra resultat, om man utan yrkeserfarenhet inom namnområdet, tar fram sitt egna namn, eller tar hjälp av tex vänner, ens partner, kollegor eller andra som ofta saknar yrkeskompetens inom just namnområdet. Man ska helst inte ändra namnet så många gånger, och många fastnar i namnet de en gång satte i början. Därför är det ännu viktigare än många andra företagsbeslut. Eftersom vi tagit fram över 1400 namn under 13 års tid, tillsammans med massor av studier inom området, så har vi lärt oss vad som funkar bäst på marknaden.
-
Hur vi jobbarVi har arbetat på heltid i ca 12 års tid med att ta fram namn (ca 1300 uppdrag), efter att ha arbetat som marknadsföringskonsult. Det gör att vi lärt oss vad som ger bra resultat på marknaden. Det gör också att vi har en enkel process, vilket ofta är viktigt för våra kunder. Detta eftersom många vill komma igång så fort som möjligt med sitt nya namn. -Processen börjar med att vi intervjuar dig ca 15 min på telefon. -Vi presenterar inom 3-4 dagar 5-10 namnförslag. Vi kollar domänen innan. -Vi jobbar i så många omgångar du vill, och är även rådgivare om ni har egna förslag. -Om ett namn till slut inte går igenom hos Bolagsverket, så fortsätter vi så länge som krävs. Genomsnittstiden innan kunden bestämmer sig för ett namn är ca 2 veckor.
Logoframtagning
-
Namnets betydelseNamn är kärnan i vår verksamhet. Det beror på att vi anser att det är det viktigaste varumärkesbeslutet, och ett av de viktigaste marknadsföringsbesluten. Namnet är ansiktet utåt - hela företagslivet. Vi har sett hur det ofta kan påverka antal kunder ett företag får, men det har även en inverkan på vilka kunder man får, och härmed hur mycket man kan ta betalt. Proffsiga kunder vill anlita proffsiga leverantörer, och man bedömer ofta företag utifrån första intrycket och utsidan, varav namn och logo är viktiga delar. Det är extra viktigt i början, innan man är etablerad. Detta innebär att kostnaden av att inte ha ett bra namn ofta blir väldigt hög, och vice versa. Vi brukar jämföra med böcker, där man ju ofta går fram till en bok endast om framsidan och titeln tilltalar en. Många underskattar namnets betydelse, såväl företagsnamn som produktnamn. Det är också mer komplext än det kan verka - det finns många faktorer och fallgropar att ta hänsyn till. Därför blir det sällan bra resultat, om man utan yrkeserfarenhet inom namnområdet, tar fram sitt egna namn, eller tar hjälp av tex vänner, ens partner, kollegor eller andra som ofta saknar yrkeskompetens inom just namnområdet. Man ska helst inte ändra namnet så många gånger, och många fastnar i namnet de en gång satte i början. Därför är det ännu viktigare än många andra företagsbeslut. Eftersom vi tagit fram över 1400 namn under 13 års tid, tillsammans med massor av studier inom området, så har vi lärt oss vad som funkar bäst på marknaden.
-
Hur vi jobbarVi har arbetat på heltid i ca 12 års tid med att ta fram namn (ca 1300 uppdrag), efter att ha arbetat som marknadsföringskonsult. Det gör att vi lärt oss vad som ger bra resultat på marknaden. Det gör också att vi har en enkel process, vilket ofta är viktigt för våra kunder. Detta eftersom många vill komma igång så fort som möjligt med sitt nya namn. -Processen börjar med att vi intervjuar dig ca 15 min på telefon. -Vi presenterar inom 3-4 dagar 5-10 namnförslag. Vi kollar domänen innan. -Vi jobbar i så många omgångar du vill, och är även rådgivare om ni har egna förslag. -Om ett namn till slut inte går igenom hos Bolagsverket, så fortsätter vi så länge som krävs. Genomsnittstiden innan kunden bestämmer sig för ett namn är ca 2 veckor.
-
Namnets betydelseNamn är kärnan i vår verksamhet. Det beror på att vi anser att det är det viktigaste varumärkesbeslutet, och ett av de viktigaste marknadsföringsbesluten. Namnet är ansiktet utåt - hela företagslivet. Vi har sett hur det ofta kan påverka antal kunder ett företag får, men det har även en inverkan på vilka kunder man får, och härmed hur mycket man kan ta betalt. Proffsiga kunder vill anlita proffsiga leverantörer, och man bedömer ofta företag utifrån första intrycket och utsidan, varav namn och logo är viktiga delar. Det är extra viktigt i början, innan man är etablerad. Detta innebär att kostnaden av att inte ha ett bra namn ofta blir väldigt hög, och vice versa. Vi brukar jämföra med böcker, där man ju ofta går fram till en bok endast om framsidan och titeln tilltalar en. Många underskattar namnets betydelse, såväl företagsnamn som produktnamn. Det är också mer komplext än det kan verka - det finns många faktorer och fallgropar att ta hänsyn till. Därför blir det sällan bra resultat, om man utan yrkeserfarenhet inom namnområdet, tar fram sitt egna namn, eller tar hjälp av tex vänner, ens partner, kollegor eller andra som ofta saknar yrkeskompetens inom just namnområdet. Man ska helst inte ändra namnet så många gånger, och många fastnar i namnet de en gång satte i början. Därför är det ännu viktigare än många andra företagsbeslut. Eftersom vi tagit fram över 1400 namn under 13 års tid, tillsammans med massor av studier inom området, så har vi lärt oss vad som funkar bäst på marknaden.
-
Hur vi jobbarVi har arbetat på heltid i ca 12 års tid med att ta fram namn (ca 1300 uppdrag), efter att ha arbetat som marknadsföringskonsult. Det gör att vi lärt oss vad som ger bra resultat på marknaden. Det gör också att vi har en enkel process, vilket ofta är viktigt för våra kunder. Detta eftersom många vill komma igång så fort som möjligt med sitt nya namn. -Processen börjar med att vi intervjuar dig ca 15 min på telefon. -Vi presenterar inom 3-4 dagar 5-10 namnförslag. Vi kollar domänen innan. -Vi jobbar i så många omgångar du vill, och är även rådgivare om ni har egna förslag. -Om ett namn till slut inte går igenom hos Bolagsverket, så fortsätter vi så länge som krävs. Genomsnittstiden innan kunden bestämmer sig för ett namn är ca 2 veckor.
Kunder & referenser

Kontakta oss

Telefon: 08-122 95 840
Email: info@rattnamn.se

35% rabatt på alla tjänster + Bonus
(3 mån delbetalning)
Gäller tom
ons 24 maj