top of page
iStock-884650780.jpg

Ett bra namn & logo lönar sig
Namnet & logon påverkar både hur många kunder man får, och vilka kunder
- hela företagslivet

 

Namnframtagning – Namnanalys - Logoframtagning – Hemsidesframtagning

bg_blue.jpg

 

 

  



35% rabatt på alla tjänster + Bonus 
(3 mån delbetalning möjlig)

ller tom

ons 24 maj

"Vi har precis gjort vårt bokslut nr 2 där man kan läsa att vår omsättning är 142 Mkr med rörelsevinst på 5,4 Mkr så jag förmodar att vi mottagits väl på marknaden..."

cropped-cropped-cropped-preview-full-Partnex_RGB-e1623649076333-1-e1623649314277_edited.jp
Patrik Arengård

"Vill också tacka dig för all din hjälp. Nya företagsnamn, logos, hemsida.

Mycket proffsigt. Kommer definitivt att rekommendera dig för mitt nätverk."

yrkescentrum.jpg
Anjam Nagi

Hjälpt över 1400 företag

Jobbar tills ni är nöjda

Fasta, konkurrenskraftiga priser

PNG (transparent background)-01.png
Småhusbygg.png
citrica.png
visionia.png
mirani.png
iStock-971578384.jpg

Informationsfilm & Värdekalkyl

Informationsfilm kring våra tjänster, namnets betydelse, kännetecken för
ett bra namn mm

Vårt erbjudande

Välkommen till RÄTT NAMN! Vi har specialiserat oss på företagets utsida, främst då företagsnamn, produktnamn och logos, men numera även hemsidor ihop med en samarbetspartner. Kärnan är namn. Många underskattar utsidans betydelse, men vi vet vilken otrolig betydelse utsidan ofta har för företags resultat. Vi kan hjälpa till oavsett om du är ett litet eller större företag, och oavsett om det handlar om ett nytt företag, eller ett byte av namn/logo. Sedan starten 2009 har vi jobbat med över 1400 företag, varav ca 1350 st med namn och logo. De flesta av våra uppdrag har varit nystartade och mindre företag, så här kan vi hjälpa till extra bra. Vi har under nästan 14 år noga studerat och lärt oss vilken effekt olika namn får på marknaden, vilka fallgropar som finns, vilka faktorer som är viktiga i olika fall mm. Detta tillsammans med en bakgrund som marknadsföringskonsult, gör att vi har goda förutsättningar att ta fram namn som ger riktigt bra resultat på marknaden. Det till ett pris som passar även nystartade. Se gärna infofilmen ovan.

Namnets och logons betydelse
Namnet/logon är ansiktet utåt. De är ofta det första potentiella kunder ser, och de drar till sig, eller stöter ifrån sig kunder. Det beror på att man bedömer företag (liksom människor, produkter mm) utifrån det man ser, och det påverkar även om man blir nyfiken/intresserad eller ej. Det kan därför tex påverka om man klickar på en länk, eller annons, eller ej. Oavsett hur bra produkter och tjänster man erbjuder, så är ju faktiskt ofta utsidan, dvs namnet, logon och även hemsidan, det enda man har att gå på när man ska välja leverantör. Det är lite som ordspråket "Insidan är viktigast, men det är utsidan som ger insidan chansen".

Av dessa skäl påverkar alltså namnet och logon både hur många kunder företag får, och vilka kunder – hela företagslivet. Det gör dem till två av de viktigaste marknadsföringsbesluten ett företag tar. Vår erfarenhet är att det blir betydligt enklare att få kunder och lyckas på marknaden med ett bra namn/logo, och vice versa. Det är extra viktigt i startskedet. Namnet brukar anses vara det viktigaste varumärkesbeslutet, och varumärket brukar anses vara ett företags viktigaste tillgång. Vi har sett massor av exempel där det går bättre för företag efter att de bytt namn/logo. Många företag har en bra insida, men en utsida som inte är lika bra, vilket leder till färre kunder än de hade kunnat få. Filmen och kalkylen ovan kan hjälpa till att uppskatta värdet i ditt företags fall. Ofta handlar det om stora summor, särskilt när man tar hänsyn till kunders alla framtida köp.

 

Göra själv eller ta hjälp?

Vi har gjort ca 500 namnanalyser, och bedömer att ca 1/10 hade ett bra namn. Detta gäller även hemmagjorda logos, utifrån vår erfarenhet. Det kan klart vara kul att ta fram sitt egna namn eller logo, men tyvärr syns det ofta om saker är "hemmagjorda". Det finns en myt om att det är enkelt att ta fram ett bra namn, men det stämmer sällan. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, samt även många fallgropar och myter, vilket gör det svårt om man saknar yrkeserfarenhet och utbildning inom områdena. Ett namn ska tex inte vara för långt, inte vara för brett eller smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, gärna vara säljande, ge ett proffsigt intryck, låta bra mm. Det är lätt att gå vilse i den här djungeln, som många upplever det. Det blir ofta en gissningslek, och problemet är att just namnet är svårt att ändra senare, om det ej blir bra. Det är vanligt med försenade företagsstarter (och härmed förlorad omsättning) på grund av namnet. Det är också vanligt att mycket dyrbar arbetstid som kunde gått till kärnverksamheten, läggs på dessa saker. Många gånger slutar det med att man sätter sina initialer och vad man gör, men det kan bli så mycket bättre. Utan yrkeskompetens inom området, så är det svårt att bedöma vad som är ett bra namn, och det vanliga är att vänner och kollegor stöttar. 

På grund av svårigheten,
 dess betydelse, samt att man helst ska behålla det hela företagslivet, så rekommenderar vi att ta professionell hjälp med dessa saker. Åtminstone om man har lite ambitioner med verksamheten. 
 

Varför ta hjälp av RÄTT NAMN?
 

-Vi jobbar i så många omgångar du vill, baserat på en kort intervju på ca 15 min. Detta står också i våra villkor. Vi vill enbart ha nöjda kunder. Vi har även en enkel och snabb process, vilket gör att vi presenterar första omgången med 5-10 förslag inom 3 dagar, och genomsnittstiden då kunder bestämmer sig är 2 veckor från start. Vi hjälper även till att välja bland de namn och logos som presenterats, samt kollar självklart upp såväl domän som olika register. 
 

-Vi har priser som är anpassade även för nystartade. Hör av dig för exakta priser, då det skiljer lite beroende på tex om ni ska jobba även internationellt eller ej. Just nu tom ons 24 maj har vi ett erbjudande, med 35% rabatt + 1 timmes marknadskonsultation. Under konsultationen, som kan göras per telefon, webbmöte, eller i Stockholm, tar vi fram sälj och marknadsföringsstrategier, för att företaget ska få en raketstart, och bli så framgångsrikt som möjligt. 
 

-Bra resultat på marknaden. Vår långa erfarenhet kring namn, i kombination med arbetet som marknadsföringskonsult, gör att vi är duktiga på att leverera namn som ger bra effekt på marknaden. Kring logo har vi utvärderat över 25 olika designers, och han vi jobbar med nu är den bästa vi jobbat med. Fördelen med att jobba med en leverantör för både namn och logo, är att varumärket ofta blir mer enhetligt.

Låter det intressant? Välkommen att höra av dig förutsättningslöst på 08-12295840 eller info@rattnamn.se för våra bra priser och mer information.

Tjänstar
iStock-1023387542_edited.jpg

Våra tjänster

Namnframtagning

  • Göra själv eller ta hjälp?
    Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand. Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera: 1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag. 2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet. 3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här. 4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar. 5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt. Räkna gärna på det Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen. Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.

Namnanalys

  • Göra själv eller ta hjälp?
    Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand. Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera: 1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag. 2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet. 3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här. 4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar. 5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt. Räkna gärna på det Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen. Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.

Logoframtagning

  • Göra själv eller ta hjälp?
    Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand. Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera: 1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag. 2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet. 3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här. 4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar. 5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt. Räkna gärna på det Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen. Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.
  • Göra själv eller ta hjälp?
    Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand. Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera: 1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag. 2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet. 3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här. 4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar. 5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt. Räkna gärna på det Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen. Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.

Kunder & referenser

SKillfinder2_edited.jpg

Jag har bett Marcus om hjälp med namn och logga till två av mina bolag. Alla blev jättebra och mina kunder tycker logga och namn säger vad det är för bolag. Skillfinder hade jag aldrig kunnat lösa själv…

Kan varmt rekommendera Marcus när du vill få en professionell logga och namn.

Suzanne Sparre

Grundare av Skillfinder.se

Däckdirekten_edited.jpg

Jag måste säga att båda loggan och namnet har tagits riktigt väl emot, har fått mycket positiv respons för dessa.

 

Ha det bra och trevlig helg på dig med!

Med vänlig hälsning Robert 

home deluxe.jpg

Jag har fått mycket beröm för namnet och många komplimanger för loggan! Är så nöjd med tjänsten och Marcus bemötande!

Kan varmt rekommendera Rättnamn.

Robert Malm

Däckdirekten

Therese Bodell

CEO, Home Deluxe

iStock-971578384.jpg

Kontakta oss

iStock-971578384.jpg
bg_blue.jpg



 

35% rabatt på alla tjänster + Bonus

(3 mån delbetalning)

ller tom

ons 24 maj

RÄTT NAMN Sverige

Jupitervägen 56

181 63 Lidingö

  • Facebook
  • LinkedIn
Anchor 1
bottom of page