top of page
iStock-884650780_edited_edited_edited.png

Dags för ett företagsnamn/logo som leder till fler kunder och starkare varumärke - hela företagslivet?
Specialisthjälp i obegränsat antal omgångar 

bg_blue.jpg

 Midsommar-erbjudande

tom tors 20 juni
40% rabatt på våra tjänster + 2
bonusar

 

Välkommen till RÄTT NAMN!  Vi har sen 2009 tagit fram ca 1500 företagsnamn och ca 1000 logos. Ca 600 st har varit namnbyten, och ofta blev det ett rejält lyft kort efteråt. Vi har också gjort ca 500 namnanalyser, bla i samarbete med Nyföretagscentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn. Det är inte så enkelt som det kan verka - om man vill ha ett bra namn.

Vi har i 15 års tid noga studerat vilket 
resultat olika namn får på marknaden, vilka kriterier och faktorer som man behöver ta hänsyn till, vilka avvägningar som behöver göras mm. Detta ihop med en bakgrund som marknadsföringskonsult, gör att vi har kompetensen som krävs för att ta fram namn som ofta både attraherar fler kunder och stärker varumärket - hela företagslivet. Kring logo jobbar vi med den bästa vi jobbat med, av ca 25 designers. 

Att ta specialisthjälp med namn och logo lönar sig ofta många gånger om - eftersom det ofta innebär mer framgångbesparing av arbetstid, tidigare företagsstart mm. Vi jobbar i obegränsat antal omgångar -   till ett fast pris som passar nystartade. 

Låter det intressant? Lämna en intresseanmälan för info om våra bra priser mm

mindful00_edited.jpg

Namnets & logons avgörande betydelse

Namnet och logon är ansiktet utåt. De tas oftast fram en gång, och drar sedan till sig, eller stöter ifrån sig kunder hela företagslivet. Det fungerar liknande som titeln och framsidan på en bok. Kunder har bara utsidan att gå på när de väljer leverantör (namn, logo, hemsida). Detta gör att de ofta är två av de viktigaste företagsbesluten.

bild utsidans betydelse_edited.jpg

Al Ries, en av världens största varumärkesexperter, och författare till boken Positionering, kallar namnet "det viktigaste marknadsföringsbeslutet du kan göra". 

Många har namn som kostar dem enorma summor i förlorade intäkter och svagare varumärke. Många har ändå lagt ner mycket arbetstid på att ta fram det, och förlorat mycket omsättning pga fördröjd start. Se gärna filmen nedan för mer information.

Våra tjänster

-Namnframtagning (företagsnamn, produktnamn). Vi börjar arbetet med en intervju på ca 15 minuter, och presenterar sen 5-10 förslag per omgång, i så många omgångar som krävs. Det brukar ta ca 2 veckor totalt. Om ett namn inte går igenom hos Bolagsverket, så fortsätter vi. Priset skiljer sig bla på om man behöver .com eller inte. 

-Namnanalys. Vi intervjuar dig ca 15 min, och ger sen feedback på namnet/förslaget, samt kollar i olika register. Pris 500 kr + moms. 

-Logoframtagning. Vi jobbar i så många omgångar som du vill. När du är nöjd, så får du slutfilerna i vektoriserad eps, ai, jpg, png mm. 

-Hemsidesframtagning. Vi bygger den i ett lättanvänt verktyg, och jobbar tills du är nöjd. Priset skiljer sig beroende på omfattning, och ges vid kontakt. 

Låter det intressant? Välkommen att höra av dig förutsättningslöst på
08-122 95840, info@rattnamn.se, eller lämna en intresseanmälan för tex info om våra bra priser. 

 

Informationsfilm om utsidans betydelse, kännetecken mm:

"Vi anlitade RättNamn och Marcus för att hitta ett nytt varumärke och kan lämna de bästa rekommendationerna. Marcus är engagerad, snabb, trevlig och man får verkligen valuta för pengarna. Högsta betyg. 

flexiflow copy.jpg
Magnus & Mikael

"Även om det inte går att bevisa är jag säker på att namnet gett mig nya kunder!..Reaktionerna från samarbetspartners och kunder har varit så positiva att jag egentligen bara ångrar att jag inte tog tag i det här tidigare.

motimax.jpg
Jennie Lagerstedt
Fd Flingan Kommunikation
PNG (transparent background)-01.png
Småhusbygg.png
visionia.png
citrica.png
idealia.jpg

Fördjupning

  • Göra själv eller ta hjälp?
    Ca 2 min film om att göra själv eller ta hjälp med namn & logo Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand. Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera: 1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag. 2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet. 3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här. 4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar. 5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt. Räkna gärna på det Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen. Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.
iStock-891498148 (1).jpg

Midsommarerbjudande tom tors 20 juni
40% rabatt på våra tjänster
+ bonusarna nedan:
 -1 timmes marknadsföringskonsultation & företagsrådgivning

-Webbkursen RAKETSTART
3 mån delbetalning möjlig

Låter det intressant? Välkommen att höra av dig på 08-12295840, fylla i formuläret, alt maila info@rattnamn.se för mer info om våra bra priser mm. 

bottom of page