top of page

Dags för ett företagsnamn/logo som drar till sig fler, och bättre kunder & stärker varumärket – hela företagslivet? 

Välkommen till RÄTT NAMN! Vi är en namnbyrå som under ca 15 års tid hjälpt över 1500 företag att ta fram företagsnamn, produktnamn och logos. Numera hjälper vi även till med hemsida ihop med en partner. Vi har hjälpt alltifrån nystartade till större organisationer, såsom namnet  (Intendia) på koncernen som tills nyligen ägt Sveriges största reklamskola - Berghs. De största fördelarna med att ta hjälp av oss är:

-Resultatet. Vi har sen 2009 noga studerat vilken effekt olika namn får på marknaden, för att kunna hjälpa våra kunder till mer framgång i form av fler kunder och starkare varumärke. En bakgrund som marknadsföringskonsult hjälper också till här. 

-Leveransen. Vi jobbar alltid i så många omgångar kunden vill. 

-Priset. Vi håller priser som passar även nystartade.  Det innebär att vi kan leverera både namn och logo till samma pris som enbart logo normalt kostar. 

3 slutsatser om namn och logo

Vi har under den här tiden dragit några slutsatser kring namn och logo: 

1. Namnet är ofta ett av de viktigaste besluten företag tar, men också oftast ett av de mest underskattade

2. Namnet och logon är företagets utsida, och på samma sätt som för en boktitel och framsida, så drar de till sig eller stöter ifrån sig kunder varje dag, vecka, månad och år - hela företagslivet. De påverkar både hur många kunder företag får, och vilka kunder företag får. Kunder har oftast bara utsidan att gå på när de väljer leverantör (namn, logo, hemsida). Fyll gärna i kalkylen för att uppskatta värdet av ett riktigt bra namn/logo. 

3. Det blir nästan aldrig bra resultat när man tar fram namn/logo på egen hand. Det beror bland annat på att det finns många olika faktorer, kriterier, fallgropar och myter att ta hänsyn till. Det är många avvägningar som behöver göras. Många lägger ner mycket dyrbar arbetstid, och försenar ofta företagsstarten, med förlorad omsättning som följd. Att ta professionell hjälp kan efter ett tag visa sig vara en av företagets lönsammaste investeringar. 

bg_blue.jpg

 
Supere
rbjudande

tom mån 4 mars

40% rabatt på Namn + logo + 2 bonusar

 

Låter det intressant? Välkommen att höra av dig förutsättningslöst på 08-122 95840, info@rattnamn.se, eller lämna en intresseanmälan för tex prisuppgifter. 

Informationsfilm om utsidans betydelse, kännetecken mm:

"Vi har precis gjort vårt bokslut nr 2 där man kan läsa att vår omsättning är 142 Mkr med rörelsevinst på 5,4 Mkr så jag förmodar att vi mottagits väl på marknaden..."

cropped-cropped-cropped-preview-full-Partnex_RGB-e1623649076333-1-e1623649314277_edited.jp
Patrik Arengård

"Vill också tacka dig för all din hjälp. Nya företagsnamn, logos, hemsida.

Mycket proffsigt. Kommer definitivt att rekommendera dig för mitt nätverk."

yrkescentrum.jpg
Anjam Nagi
PNG (transparent background)-01.png
Småhusbygg.png
visionia.png
citrica.png
idealia.jpg
  • Göra själv eller ta hjälp?
    Många tar fram sitt egna företagsnamn och produktnamn. En del tar till och med fram sin egna logo. En del vill gärna göra det själva, av olika skäl, allt ifrån att man tänker att man sparar pengar på det, till att man kanske vill vara den som döper företaget, lite på samma sätt som att döpa sitt barn. En del rådfrågar vänner, kollegor, sin sambo eller sina barn. Vi är av den uppfattningen att det är mycket lönsammare att ta professionell hjälp, och att många gör ett stort misstag med att ta fram dessa saker på egen hand. Skälen till att vi rekommenderar att ta hjälp är flera: 1. Komplexiteten. Att ta fram namn utan yrkeserfarenhet blir ofta lite av en gissningslek. Det finns många kriterier att utgå ifrån, och massor av avvägningar som ska göras. Namnet ska helst inte vara så långt, vara enkelt att uttala, vara säljande, inte vara för brett, och inte för smalt, hålla i framtiden, gå att registrera, ha en ledig domän, ej ha fel associationer, passa för företaget mm. Att göra dessa avvägningar, och även att få fram eller hitta bra namn, är helt enkelt oftast för svårt, om man jobbar med helt andra saker. Vi har gjort ca 500 namnanalyser, bla på uppdrag av Nyföretagarcentrum Stockholm. I 9 av 10 fall rekommenderade vi att byta namn/förslag. Vi har 15 års erfarenhet på heltid av att ta fram namn, och studera vad som funkar eller inte med mera. Därför har vi goda förutsättningar att ta fram ett bra namn. Avseende logo, så krävs det ofta lång yrkeserfarenhet och god känsla för design för att ta fram snygga logos, som också passar in och stärker varumärket. Vi har utvärderat ca 25-30 designers, för att hitta den personen vi jobbar med idag. 2. Betydelsen för framgången. Som du kanske läste i avsnittet ”Företagsnamnets betydelse”, så påverkar namnet och logon både hur många kunder man får, och vilka kunder man får – hela företagslivet. Kunder väljer ofta leverantörer utifrån utsidan, och namnet och logon är ofta det första (och ibland det enda) kunder ser. I räkneexemplet framgår att det kan handla om enormt stora summor i förlorade eller nya intäkter, sett över hela företagslivet. 3. Tidsbesparingen. Arbetstid är en dyrbar resurs, och generellt brukar det vi är ovana vid att utföra, ta längre tid än det vi är vana vid att utföra. Många lägger ner många timmar på att försöka få fram ett företagsnamn. Räknar man ut hur mycket ens tid är värd, så läggs alltså stora summor ofta på det här. 4. Time to market. Många fastnar med namnet, och det är mycket vanligt att företagsstarten skjuts fram på grund av det här. Även här kan det vara värt att kalkylera. Om företaget tex kommer omsätta 500 tusen kr första året, så innebär varje veckas försening en kostnad på 10 tusen kr. Att komma igång snabbt har många fördelar. 5. Priset för att ta hjälp. Vi håller priser som passar även nystartade. Eftersom man betalar för det en gång, och har nytta av det hela företagslivet, så brukar det handla om en väldigt liten slant per år i genomsnitt. Vi försöker att erbjuda både namn och logo till priset av vad logo normalt sett kostar. Priset skiljer sig lite beroende på om man ska ha ett internationellt namn med .com-domän, eller en se adress, mm. Därför ger vi exakta priser vid kontakt. Räkna gärna på det Om man vill räkna på om det lönar sig eller ej att ta hjälp, så kan man alltså räkna in det ekonomiska resultatet, dvs förväntad förlorad/ökad omsättning (antal verksamhetsår, antal förväntade kunder/år, samt pris/köp och antal köp under kundens livstid), samt då arbetstidskostnaden, och den ev förlorade omsättningen pga förseningen. Detta kan då vägas mot priset för att ta hjälp. Enligt vår erfarenhet från samtal med kunder, så brukar det löna sig många gånger om att ta hjälp.
Image by charlesdeluvio

Supererbjudande tom mån 4 mars

-40% rabatt på alla våra tjänster 
+ bonusarna nedan:
 -1 timmes business coaching 
-Webbkursen RAKETSTART

3 mån delbetalning möjlig

Låter det intressant? Välkommen att höra av dig på 08-12295840, fylla i formuläret, alt maila info@rattnamn.se för mer info om våra bra priser mm. 

bottom of page