top of page
iStock-1023387542.jpg

Byta namn eller namnförslag? – Testa här
 

Syftet med den här artikeln är att hjälpa dig att avgöra om det namnet, eller namnförslaget du har idag, bör bytas, eller inte. Min 14-åriga erfarenhet med ca 1500 uppdrag inom namnbranschen har gett mig lärdomar både om namnets betydelse, och om vad som funkar bra på marknaden. Jag har exempelvis varit med om flera hundra byten av företagsnamn, vilket gör att jag samlat upp mycket feedback genom åren kring responsen på marknaden.

Jag har även lärt mig vilka olika faktorer och kriterier man bör ta hänsyn till. Jag har även gjort ca 500 namnanalyser, bland annat i samarbete med Nyföretagarcentrum Stockholm, och i 9 av 10 fall brukar jag rekommendera att byta. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, och det kan ofta vara svårt utan yrkeserfarenhet att både hitta, och att välja ett bra namn. Det blir sällan bra. Jag rekommenderar därför att ta professionell hjälp. Det tar ofta även längre tid att göra själv, och det leder till förlust av dyrbar arbetstid, samt ofta försening av företagstart och härmed förlorad omsättning. 
 

Namnets betydelse bör inte underskattas. Jag har sett alltför många gånger hur det går bättre för företag efter att de bytt namn. Det är egentligen ganska logiskt, eftersom det är ansiktet utåt, och härmed klart påverkar om potentiella kunder tex går vidare in på hemsidan. Det funkar liknande som när man går i en bokhandel och letar böcker. Generellt brukar jag därför rekommendera att man byter namn, om man idag har ett namn som inte ger ett riktigt bra resultat på marknaden. Företag optimerar och moderniserar tex hemsidan, så att den återspeglar dagens produkt och tjänsteutbud , ger bättre resultat på marknaden mm, så varför inte göra samma med namnet?  En vanlig orsak till att byta namn kan vara att man bytt inriktning, eller adderat nya produkter och tjänster, som gör att man vuxit ur det gamla namnet. Eftersom kunder utgår ifrån det de ser på utsidan, så lönar det sig ofta i såna fall att byta.
 

Risker med att byta

Många har namn som de känner sig obekväma eller osäkra på, ibland säkra på att det kan bli bättre. Trots detta tvekar en del på att byta. Orsakerna till detta brukar vara 3 olika, och jag kommer kommentera de olika:
 

  1. Rädsla för att ej bli hittad, att det varumärke man byggt upp i tex ett mindre samhälle, går förlorat om man byter.

    -Detta brukar sällan bli ett problem. Man kan omdirigera domänen, så att företag som googlar på det gamla namnet, eller går in på det gamla domännamnet, hamnar rätt ändå. Ibland finns ett emailregister med tidigare kunder och kontakter, som man kan maila ut till. Bra är att överst på hemsidan i ett övergångsskede nämna att man bytt namn, och kanske även varför. En del använder ett företagsnamn baserat på ens initialer eller efternamn, och erfarenheten här visar att kunder associerar företaget ändå med personen – även om man byter till ett namn som inte innehåller initialer eller efternamn.
     

  2. Rädsla för hur befintliga kunder kommer reagera.

    -Om namnet blir bättre, så brukar det bli en positiv respons från kunderna. Man kan ofta gå tillbaka till sig själv och tänka på hur man reagerade när ens leverantörer bytt namn. Jag minns tex min reaktion på när Föreningssparbanken bytte till Swedbank. Jag fick en mer positiv uppfattning efter namnbytet, och var säkert inte ensam om det. Det kan ibland upplevas som en uppfräschning, att man moderniserar och förbättrar bolaget, lite på samma sätt som att man förbättrar eller byter ut sin hemsida. Man bör dock inte byta företagsnamn allt för ofta. Jag minns ett företag som när de anlitat mig redan hade bytt tre gånger under ca 10 år. De hette då Wiredge, och jobbar med betalningslösningar. Efter att de anlitat mig, så blev det namnet Payiq. VD:n berättade för mig att deras största kund berättat att de gillar detta mycket mer, och att de ej tidigare vågat ge feedback kring det förra namnet. 

    Viktigt att notera är att befintliga kunder ju redan är kunder, och man kommer inte riskera dem om man byter namn, men däremot riskerar man att missa potentiella kunder, om namnet inte drar till sig dem, utan kanske tom stöter ifrån sig dem. 
     

  3. Kostnader relaterat till namnbyte. Tryck av nya skyltar, visitkort mm.
     

      -Det beror klart på den ekonomiska situationen. Man får ställa kostnaderna mot den beräknade vinsten         av namnbytet, i form av tex ett starkare varumärke och ev fler kunder.


Några lärdomar
 

-Namn innehållande initialer eller efternamn brukar inte ge lika bra resultat på marknaden som andra typer av namn.

-Latinska ord, och även rena fantasiord brukar oftast inte ge lika bra resultat som namn som beskriver mer, eller som associerar till något relevant.

Det finns klart inga regler utan undantag, så det är lite svårt att ge absoluta generella rekommendationer, utan att veta mer om företaget. Bäst är att låta mig göra en namnanalys av ert företags- eller produktnamn. Den tjänsten är kostnadsfri numera, och den tar ca 15 min på telefon.

Testa ditt namn - Kännetecken för ett bra namn
 

-Passar företaget/produkten av idag

-Säljande

-Förtroendeingivande

-Registreringsbart

-Ledig domän

-Lätt att skriva/uttala

-Låta bra

-Inte för långt

-Framtidssäkert

-Lagom brett

-Ej ge fel associationer
 

Att göra avvägningar och ge råd utifrån vilka av dessa kännetecken som är viktigast i varje enskilt fall är inte så enkelt, utan att veta namnet och mer om företaget. Även här rekommenderas alltså den kostnadsfria namnanalysen vi erbjuder för att få ett utlåtande. Kontakta oss vid intresse av det. 

Jag hoppas du haft stor nytta av artikeln i att avgöra om du bör byta ditt namn eller förslag eller ej. 

Välkommen att höra av dig för en gratis konsultation, gratis namnanalys, eller samtal om ev hjälp med framtagning av företagsnamn, produktnamn eller logo. Klicka här för att lämna en intresseanmälan. 

bottom of page